Joskus matkailijaa odottaa lentokentän matkalaukkuhihnalla ikävä yllätys, kun matkalaukku onkin rikkoutunut lennon aikana. Aina rikkoutumista ei edes huomaa siinä, vaan se käy ilmi vasta tavaroita laukusta purkaessa. Miten sitten toimia tällaisessa tilanteessa?
Vaihtoehtoja on kaksi:
1.Tee vahinkoilmoitus lentoyhtiölle. Jos huomaat laukun rikkoutumisen jo kentällä ja sinulla on mahdollisuus mennä heti reklamoimaan asiasta lentokentän tuloaulassa tiskille, se kannattaa tehdä saman tien. Mutta jos huomaat rikkoutumisen vasta kotona tai lentokentän palvelutiskit eivät ole avoinna, kun olet siellä, voi reklamaation tehdä lentoyhtiön nettisivuillakin. Tärkeää on kuitenkin toimia nopeasti, koska lentoyhtiöt ovat rajanneet reklamaation tekemisen aikaa. Esimerkiksi Finnairilla se on 7 vuorokautta lennosta. Tarvitset vahingon ilmoittamiseen nettisivuilla:
- yhteystietosi
- lennon numeron (jos useampia käytä viimeisintä)
- matkatavaralipukkeen numeron
- kuvauksen matkalaukusta ja siihen kohdistuneesta vahingosta
- kuvan vahingoittuneesta matkalaukusta
Täytettyäsi hakemuksen lentoyhtiö lähettää sinulle toimintaohjeet. Esimerkiksi Finnair lähettää vahinkoilmoituksen (file report) ja listan laukkuja korjaavista yhteistyökumppaneista. Sitten menet vahinkoilmoituksen, lentolippujen ja vahingoittuneen matkalaukun kanssa lähimmälle yhteistyökumppanille. Siellä arvioidaan laukun korjattavuus. Me olemme toimineet esimerkiksi Finnairin ja SAS:n yhteistyökumppaneina jo kymmeniä vuosia. Jos laukun voi korjata, se korjataan eikä sinulle aiheudu asiasta kustannuksia. Jos laukkua ei voi korjata, se korvataan päivän arvon mukaan, kuten vakuutustapauksissa yleensäkin. Eli arvo vähennettynä käyttövuosilla.
Lentoyhtiöt eivät korvaa laukun likaantumista tai normaalia kulumista.
2.Toinen vaihtoehto on hakea korvausta matkatavaravakuutuksesta vakuutusyhtiöltäsi.