Pieni matkalaukku
Pieni matkalaukku tarkoittaa sellaista matkalaukkua, joka on liian suuri lentolaukuksi (yli 55 cm korkea), mutta ei toisaalta ole vielä niin sanottu iso matkalaukku. Litratilavuudeltaan puhutaan alle 85 litraisista matkalaukuista. Pieni matkalaukku on yleensä yhden ihmisen tavaroita varten ihanteellinen koko viikon tai parin reissuille. Toki, jos tiedät shoppailevasi mielellään perillä, tai haluat pakata esimerkiksi harrastusvarusteita mukaan, niin kannattaa valita isompi matkalaukku (katso isot matkalaukut). Matkalaukun valintaa tehdessä on hyvä miettiä ainakin seuraavia asioita: matkalaukun koko, matkalaukun paino, kestävyys, kuljetettavuus, pakattavuus, lukittavuus ja ulkonäkö. Matkalaukun materiaali vaikuttaa näistä painoon ja kestävyyteen. Matkalaukkuja valmistetaan karkeasti jaettuna kahdesta materiaalista; on olemassa kangaspintaisia ja kovia matkalaukkuja. Lentomatkustuksessa lentoyhtiöt suosittelevat kovapintaista matkalaukkua, koska se suojaa laukun sisällä olevia tavaroita paremmin reissun aikana tulevilta kolhuilta. Lisäksi kovapintainen matkalaukku suojaa tavarasi, jos toisen matkustajan laukussa rikkoutuu esimerkiksi jokin nestepullo. Yleisesti käytettyjä materiaaleja matkalaukuissa on: polypropyleeni, polycarbonaatti, alumiini, Roxkin, Curv ja ABS-muovi. Jos haluat mahdollisimman kevyen ja kestävän matkalaukun, kannattaa valita Samsoniten Curv-tai Roxkin materiaalista valmistettu laukku. Niissä on onnistuttu yhdistämään kestävyys ja ihana keveys. Laukku ei paina tyhjänä juuri mitään. Samsonite antaa näistä materiaaleista valmistetuille laukuille 10 vuoden takuun. Myös alumiiniset matkalaukut ovat kestäviä, mutta painavat enemmän. Ne ovat myös ikonisia ja paranevat vain reissatessa, kun alumiini saa pieniä kolhuja. Yleisin matkalaukkujen materiaali on polypropyleeni, josta tehdyt laukut ovat hyviä kestävyydeltään. Ne myös ovat yleensä aika keveitä, erityisesti vetoketjulla suljettavat. Polypropyleenistä valmistettuihin matkalaukkuihin tulee kyllä naarmuja käytössä, mutta mikään matkalaukkumateriaali ei ole täysin immuuni reissun aikana tuleville jäljille. Ja naarmuthan kertovat vain tehdyistä matkoista. Polycarbonaatti on asteen kevyempää ja on myös hyvä materiaali. ABS-muoviset laukut eivät kestä yhtä hyvin lentokoneen ruumassa tulevia iskuja. Kankaisilla eli ns. pehmeillä matkalaukuilla on myös omat kannattajansa. Ne ovat monesti kevyempiä, tosin ne eivät sitten samalla tavalla suojaa tavaroitasi iskuilta tai nesteiltä. Kankaisten matkalaukkujen hyvänä puolena on laukun ulkopuolella olevat pienet taskut. Pienissäkin matkalaukuissa on nykyään neljällä kulmalla pyörät. Ja parhaimmissa vielä ns. tuplapyörät eli kaksi pyörää per kulma. Matkalaukkua on mukavampi ja kevyempi kuljettaa tasaisella alustalla, kun sitä voi kuljettaa rinnalla, eikä tarvitse vetää perässä. Sisältä matkalaukku jakautuu kahteen osioon eli kansiosaan ja pohjaan. Tavarat on helpompi etsiä laukusta, kun ne eivät ole niin paksuina pinoina vaan kahdessa osiossa. Yleensä matkalaukun osiota jakaa yksi tai kaksi väliseinää, jolloin tavarat pysyvät sillä puolella, minne olet ne laittanut. Uusissa matkalaukuissa on nykyään TSA-lukko eli lukko, johon tullilla on yleisavain eikä heidän tarvitse rikkoa lukkoa, jos he haluavat päästä lukittuun laukkuun sisälle. Matkalaukkujen ulkonäköön vaikuttaa tietysti myös mieltymykset, mutta lähtökohtaisesti ne yritetään suunnitella ajattomiksi ja kestämään hyvin reissujen kolhuja.